Ösmo hårt drabbat av inbrott
Relaterat
Fakta
Att starta grannsamverkan
Börja med att prata med grannarna, gärna så många som möjligt, och meddela sedan polisen att ni vill starta grannsamverkan.
Ordna ett upptaktsmöte i området i samarbete med polis och kanske försäkringsbolag.
Någon eller några personer i området utses till kontaktombud och går en utbildning hos polisen.
Kontaktombuden ger grannarna tips om brottsförebyggande åtgärder, delar ut dekaler, märkutrustning och annat.
Skyltar sätts upp i området om grannsamverkan mot brott.
Under årets första sju månader polisanmäldes 23 villainbrott och tre inbrottsförsök i glesbygden runt Ösmo. Ser man till antalet villor i de områden som har drabbats är det en mycket hög siffra.
Även om man jämför över tid märks en stor ökning. Under 2008 anmäldes tre inbrott, under årets första sju månader, i samma områden.
Haninges glesbygd som gränsar till Ösmo är ett annat område som har drabbats hårt, berättar Lars Jonsson på Nynäshamnspolisen.
– Nu har antalet inbrott minskat lite, men vi ser ändå mycket allvarligt på det.
Statistiken från både Ösmos och Haninges men också Södertäljes glesbygdsområden ger en bild av att inbrottstjuvarna nu söker sig utanför de tättbebyggda områdena på ett helt annat sätt än tidigare.
Men hur kan man då skydda sig för att förhindra inbrott? Lars Jonsson, som också är ansvarig för ”Grannsamverkan mot brott” inom närpolisen i Nynäshamn, uppmanar människor att ha mer kontakt med sina grannar. Han har många exempel på hur grannar har förhindrat inbrott bara genom att vara uppmärksamma på okända bilar och personer.
– Folk kan göra mycket nytta bara genom att hålla lite extra koll och skriva upp registreringsnummer på bilar som de inte känner igen. Det här med att spana bakom gardinen som man brukar skämta om är inte så dumt!
Det finns en uppsjö av larmanordningar, timers och rörelsedetektorer att installera. Det är bra, men man kan göra mycket för att skydda sitt hem bara genom att till exempel tala om för grannarna när man ska åka bort, säger Lars Jonsson.
Villaägarföreningen i Nynäshamn är med i Grannsamverkan mot brott, och under hösten ska även Ösmo villaägarförening, med mellan 1 000 och 1 500 hushåll, nystarta med samverkan.










Senaste kommentarerna:
Skrivet 22 sep 2009 05:58 Walle Olsson (Ej registrerad)
Ja! Vad ska man säga. En kommun som Nynäshamn tror jag är den enda som har två bankrån efter varandra, 10-20 meter från Polisstationen och som aldrig klarades upp. En utryckningstid på 1-2 timmar för ett pågående brott, så kan medborgarna inte vänta sig något annat än att kommunen är ett paradis för de kriminella. Jag "vet" att kriminella resonerar att risken att åka fast här är liten och att man kan promenera hem i lugn takt från sitt bryt.
Att polisen nu uppmanar medborgarna att bevaka och skydda sig själva är rent kränkande. Dock en smidig lösning för ett undermåligt polisdistrikt, men vi har en medborgarrätt att kräva rimliga polisinsatser och upprättande av tryggheten och inte bli lämnade med saken i egna händer. Det är ett rent polisiärt arbete och inte medborgarnas ansvar. Samverkan är bra om parterna kan lita på varandra men jag tror att förtroendet för Nynäshamnspolisen är förbrukat. Vi betalar för denna samhällstrygghet genom skatten och ska ha valuta för pengarna.
Skrivet 24 sep 2009 17:28 Jag kan inte låta bli att vara nyfiken (Ej registrerad)
Walle Olsson (Ej registrerad) skrev: Ja! Vad ska man säga. En kommun som Nynäshamn tror jag är den enda som har två bankrån efter varandra, 10-20 meter från Polisstationen och som aldrig klarades upp. En utryckningstid på 1-2 timmar för ett pågående brott, så kan medborgarna inte vänta sig något annat än att kommunen är ett paradis för de kriminella. Jag "vet" att kriminella resonerar att risken att åka fast här är liten och att man kan promenera hem i lugn takt från sitt bryt.
Att polisen nu uppmanar medborgarna att bevaka och skydda sig själva är rent kränkande. Dock en smidig lösning för ett undermåligt polisdistrikt, men vi har en medborgarrätt att kräva rimliga polisinsatser och upprättande av tryggheten och inte bli lämnade med saken i egna händer. Det är ett rent polisiärt arbete och inte medborgarnas ansvar. Samverkan är bra om parterna kan lita på varandra men jag tror att förtroendet för Nynäshamnspolisen är förbrukat. Vi betalar för denna samhällstrygghet genom skatten och ska ha valuta för pengarna.
Om du "vet" att de så kallade kriminella resonerar att de lugnt kan knalla hem efter sitt bryt, tipsar du polisen om vad du "vet"? Eftersom du använder ordet "bryt" kan man undra om du umgås i dessa kretsar för det ordet använder inte vem som helst. Ett slangord?
Det finns något som heter "vid kännedom om brott- efter, under, före det sker/skett ... vid fara för personskada för annan ... har man inte en form anmälningsplikt". Som du säkert "vet" har man en viss anmälningsplikt som medborgare. Att det sedan fungerar bra/mindre bra för polisen kan man ha åsikter om men vad tycker polisen själv?
Du som "vet", har du larmat/tipsat polisen vid något så kallat bryt någon gång?
Skrivet 24 sep 2009 22:53 Jenny (Ej registrerad)
Ja, är det inte märkligt att info ang husinbrotten inte går ut mer till allmänheten. Bara som en sån sak som att det är en äldre dam som vankar runt och rekar till en av tjuvarna. Hade jag vetat det innan jag träffade på henne i vårt område Älby/Lidatorp hade jag handgripligen hållit henne kvar tills polisen kom. Jag blir SÅÅÅ arg!!!
Skrivet 30 sep 2009 10:13 walle (Ej registrerad)
Jag Walle Olsson svarar dig nyfiken. Om du hade vågat vara öppen med namn skulle jag gladeligen debattera detta med dig, som nu är fallet är du bara en anonym röst som försöker koppla ihop mig med kriminella personer. "Barnsligt" verkar mera som att du har agg mot mig som person än att debattera artikeln och problemet i sakfråga. Jag tydliggör det enkelt för dig: Bryt är ett gammalt ord som förekommer hos de kriminella, i filmer som i böcker, med mera. Det är inget ord som bara kriminella känner till. Jag umgås inte med kriminella personer. Men jag har jobbat med att bekämpa missbruk och kriminalitet i över 30å r. Jag har larmat polis massor av gånger om pågående brott, utan att de har kommit till brottsplatsen. Jag har själv, sedan jag flyttade hit till Nynäshamn, blivit utsatt för brott utan att få någon laga rätt eller brottet utrett. Ja, jag vet precis vad jag pratar om! Som jag tidigare har sagt, vill någon fortsätta diskutera mina åsikter görs detta öppet och med namn. Annars blir det en menlös diskussion. Walle Olsson
Skrivet 30 sep 2009 18:16 Märkligt nyfiken (Ej registrerad)
walle (Ej registrerad) skrev: Jag Walle Olsson svarar dig nyfiken. Om du hade vågat vara öppen med namn skulle jag gladeligen debattera detta med dig, som nu är fallet är du bara en anonym röst som försöker koppla ihop mig med kriminella personer. "Barnsligt" verkar mera som att du har agg mot mig som person än att debattera artikeln och problemet i sakfråga. Jag tydliggör det enkelt för dig: Bryt är ett gammalt ord som förekommer hos de kriminella, i filmer som i böcker, med mera. Det är inget ord som bara kriminella känner till. Jag umgås inte med kriminella personer. Men jag har jobbat med att bekämpa missbruk och kriminalitet i över 30å r. Jag har larmat polis massor av gånger om pågående brott, utan att de har kommit till brottsplatsen. Jag har själv, sedan jag flyttade hit till Nynäshamn, blivit utsatt för brott utan att få någon laga rätt eller brottet utrett. Ja, jag vet precis vad jag pratar om! Som jag tidigare har sagt, vill någon fortsätta diskutera mina åsikter görs detta öppet och med namn. Annars blir det en menlös diskussion. Walle Olsson
Svar till Walle 30 sept 2009
"Barnslig"=fel ord, anklagat dig=fel, ha agg mot dig=fel, att du påstår att jag inte vet vad jag pratar om=fel igen! Du har med din kommentar gett mig svar på de frågor och undran jag hade. Tack för det. Min reaktion när jag läste ditt inlägg först var aggressiviteten mot polisen. Nu uppfattar jag det som att det inte gillas att någon tar dem lite i försvar. Hur det än är så måste vi bry oss om våra medmänniskor och försöka hjälpa just med tanke på allt som händer och att polis inte kan vara på plats överallt.
Att jag inte skriver mitt namn är ett starkt skäl, du som har jobbat med dessa saker i 30 år bör veta att brottsoffer kan behöva skydda sig själva. En tanke bara! Jag vet att polisen inte alltid fungerar och är klar över att det finns många åsikter om polisen här. Det är trist att få veta att du också inte har fått brott utrett. Jag anmälde att polisen inte hjälpte till. Jag önskar fler gjorde så för att få rätsida på problemet.
Jag är ingen sak.
Skrivet 4 okt 2009 12:36 Märkligt nyfiken (Ej registrerad)
Till WO och andra människor!
Debatten uteblev som du sa men jag förstår dig. Det som förundras mig är att du har larmat pågående brott, då brukar man ringa 112/114 14. Det förundras mig även att polisen inte kommit på larmet vid något tillfälle. Om en sådan sak upprepas skall man anmäla det anser jag, framför allt vid 112. Förmodar att det kan vara anmält = viktigt om det handlar om fara för annan.
Till kommuninvånarna:
Att anmäla något som inte verkar fungera är bra att göra därför att det påkallar uppmärksamhet på problemet. Det kan göras till ansvarig chef på polis där man bor/där incidenten inträffat. Regionkontoret, Länskontoret, JO, Internavdelningen på Länskontoret.
Man kan vända sig till sitt kommunkontor också. Informera kommunstyrelsen vad som händer, för dem är de viktigt att bibehålla tryggheten för sina kommuninvånare annars finns det risk att de flyttar.
Det finns ju en orsak att det inte fungerar. Vad det beror på måste ju någon ta itu med. Registrera så att det finns där.